علوم هفتم
جمعه 8 دی 1391برچسب:, :: 11:22 ::  نويسنده : ali
چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, :: 18:27 ::  نويسنده : ali

 

. آیا می‌دانستید که گوش و بینی درتمام طول عمر انسان در حال رشد می‌باشند و بزرگتر می‌شوند.

. آیا می‌دانستید که آب دریا بهترین ماسک زیبایی پوست می‌باشد.

. آیا می‌دانستید که اولین مردمانی که نخ را کشف کردند وموفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند.

. آیا می‌دانستید که بزرگترین دریای دنیا دریای مدیترانه است و عمیق‌ترین نقطه آن به ۴۳۳۰متر می‌رسد.

. آیا می‌دانستید که فقط پشه ماده نیش می‌زند و از پروتین خون مکیده شده جهت تخم گذاری استفاده می‌کند.

. آیا می‌دانستید که هر چشم مگس دارای ۱۰ هزار عدسی است.

. آیا می‌دانستید مقاومت موش صحرایی در برابر بی‌آبی بیشتر از شتر است.

. آیا می‌دانستید جمعیت میمون‌های هند بالغ بر ۵۰ میلیون است.



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, :: 18:22 ::  نويسنده : ali

 

امروزه موز بخشی از برنامه غذایی روزانه ما شده است و آن را ممکن است در صبحانه ، دسر و... استفاده کنیم ولی آیا تاکنون به خواصی که موز برای ما به ارمغان می‌آورد فکر کرده‌اید؟ پیشنهاد می‌کنیم مطلب جالب زیر را بخوانید تا بدانید در هنگام خوردن موز چه منفعتی حاصل شما می‌شود:


1. موز دارای قندهای میوه نظیر گلوکز، ساکاروز و فروکتوز است که باعث تولید انرژی می‌شود. برای دیابتی‌ها ایده آل محسوب می‌شود.

2. موز سرشار از فیبر است و به فعال بودن روده‌ها کمک می‌کند. در نتیجه اگر شما دچار یبوست همیشگی هستید پیشنهاد می‌شود موز را به طور مرتب در برنامه غذایی خود داشته باشید.

3. علاوه بر منبع غنی فیبر ، موز حاوی پتاسیم بوده و بسیار برای درمان بیرون روی و اسهال حائز اهمیت و مفید است.

4. موز سرشار از آهن بوده و قادر است به خوبی با کم خونی مقابله کند.

5. یکی از راه‌های کاهش افسردگی و بهتر کردن روحیه است چرا که ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین یک هورمون موثر برای بهبود روحیه است که می‌تواند با کمک تریپتوفان (نوعی اسید آمینه) موجود در موز ترشح شود. در نتیجه موز به افرادی که دچار افسردگی هستند توصیه می‌شود.

6. همان طور که پیش‌تر ذکر شد ، موز منبع پتاسیم است . در نتیجه می‌تواند برای افرادی که دارای فشار خون بالا و در معرض سکته قلبی هستند مفید باشد چرا که موز می‌تواند سطح فشار خون را کنترل کند.

7. این میوه برای خانم‌های باردار بسیار ایده آل است. چرا که سوزش معده و تهوع‌های صبح گاهی را رفع می‌کند.

8. علاوه بر افسردگی ، موز برای استرس بسیار نافع است. استرس سطح پتاسیم در بدن را کاهش داده و منجر به عدم تعادل سطح آب در بدن و تپش قلب می‌شود. سطح پتاسیم را کنترل کرده و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

9. موز نوعی بی اثر کننده اسید معده طبیعی است و همچنین جلوگیری کننده باکتری در سیستم گوارشی است و می‌تواند از زخم معده جلوگیری کرده و حتی درمان کند.

10. موز به دلیل ارزش غذایی بالا می‌تواند در سلامتی استخوان‌ها و کلیه مفید باشد. در نتیجه موز به عنوان یکی از میوه‌هایی که از سرطان کلیه در زنان جلوگیری می‌کند شناخته شده است.

11. موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب6 ، ب 12 ، منیزیم و پتاسیم است که می‌تواند با نیکوتین مقابله کرده و سرانجام به ترک سیگار کمک کند.

چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, :: 18:20 ::  نويسنده : ali

 

● از چین کهن تا دوره کنفسیوس

کهن ترین نوشته تاریخی درباره «چین» کتاب «شوچینگ» یا «کتاب تاریخ چین است» که مانند همه تاریخ های باستانی کشورها با اسطوره همراه است. این کتاب دربردارنده حوادث چین از ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد است. در این اثر از امپراتوری به نام «یائو» یاد شده که اخترشناس بوده است. بی جهت نیست که ویل دورانت می گوید؛ «کشف فرهنگ چین یکی از موفقیت هایی است که در عصر روشنفکری اروپا دست داد» و غ«دیدرو» فرانسوی درباره چینی ها می گوید؛ «این قوم از لحاظ قدمت تاریخی، هنر، هوش، خرد، سیاست و فلسفه از سایر اقوام آسیایی برترند.» چینی ها نیز این موضوع را کتمان نمی کنند و تا قرن حاضر آنان ساکنان اروپا و امریکا را وحشی شمرده اند.» (منظور تا عصر دیدرو نه زمان ما)ف چینی ها از قبل از میلاد مسیح ستاره هالی را شناخته بودند. فکر چینی در فلسفه دو فیلسوف بزرگ آن سرزمین یعنی «لائوتسه» (۵۱۷ تا ۶۰۴ ق م) و «کنفسیوس» (۴۷۹ تا ۵۵۱ ق م) نمایان است.

فکر چینی که از اعصار باستانی در اذهان متفکران چینی تراوش کرد، این طرز فکر را در جامعه چینی تسری داد که؛ «امپراتور چین همکار انسانی آسمان ارجمند است که به زبان چینی به آن «هوانگ تی ین» می گویند که او خدای چین محسوب می شد.»از این نظر بعدها به چین لقب «کشور آسمانی» دادند. «لائوتسه» کلید سپهر (آسمان) را «تائو» به معنی جاده و راه راست می داند. «تائوئیسم» یک مشرب صوفیانه است که عاقبت طی طریق کردن به آسمان هاست. اما کنفسیوس دارای یک فلسفه اجتماعی است. تعالیم او اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی است که باید با نظم آسمانی و کیهانی مطابقت داشته باشد و به زبان دیگر با نظم ریاضی تطبیق کند. این نظم، عدالت است. کنفسیوس وقتی وزیر حاکم ایالت «لو» بود شروع به تعلیم شاگردانی کرد که در آینده فرمانروایان عادی برای ملت چین باشند ولی موفق نشد. از دو هزار سال قبل از میلاد تا قرن سوم ق م سلسله های گوناگونی بر چین حکومت کردند که معروف ترین آنها عبارتند از خاندان های «شیا»، «شانگ»، «چو» و بعد از آنها خاندان «چه این» حکومت را به دست گرفتند.



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, :: 17:0 ::  نويسنده : ali

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, :: 20:11 ::  نويسنده : ali

 

 از زمان ایجاد اصلاحات در حدود ۴۰ سال پیش، سیستم آموزشی فنلاند همیشه در رتبه بندی های بین المللی برای نظام های آموزشی در جهان رده های اول را به خود اختصاص داده است.

در زیر نگاهی داریم به ۲۶ حقیقت سیستم آموزشی در کشور فنلاند:

۱ – کودکان فنلاندی از سن ۷ سالگی به مدرسه می روند.

۲ – در مقایسه با دیگر سیستم های آموزشی، در فنلاند دانش آموزان تا زمانی که وارد سنین نوجوانی شوند، به ندرت امتحان پس داده یا اینکه در خانه تکلیف انجام می دهند.

۳ – در شش سال اول تحصیل، هیچ گونه سنجشی از کودکان به عمل نمی آید.

۴ – تنها یک امتحان استاندارد اجباری در فنلاند وجود دارد، که وقتی بچه ها به سن ۱۶ سالگی برسند از آنها گرفته می شود.

۵ – تمامی کودکان، چه باهوش باشند چه نباشند، در کلاس های درسی مشابه می نشینند.

۶ – فنلاند در حدود ۳۰ درصد کمتر از ایالات متحده برای هر دانش آموز هزینه می کند.

۷ – در ۹ سال اول آموزش، به ۳۰ درصد کودکان اضافه تر از حد معمول کمک می شود.

۸ – ۶۶ درصد دانش آموزان به کالج می روند (بالاترین نرخ در کل اروپا).

۹ – تفاوت بین ضعیف ترین و قوی ترین دانش آموزان، کمترین میزان در کل جهان است.

۱۰ – کلاس های علمی به ۱۶ دانش آموز در هر کلاس محدود می شود تا همه آنها بتوانند آزمایش های عملی را اجرا کنند.

۱۱ – ۹۳ درصد فنلاندی ها از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, :: 20:6 ::  نويسنده : ali

 

توماس هابس و انديشه‌ی عدالت

(به نقل از دویچه وله  - بهرام محیی)

. توماس هابس که می‌توان وی را پايه‌گذار نظريه‌ی دولت مدرن دانست، در فلسفه‌ی سياسی خود، درک از نظم سياسی عادلانه‌ را به گونه‌ای ريشه‌ای دگرگون می‌سازد. هابس در مهم‌ترين اثر خود «لوياتان»، به دقت به ترسيم خطوط اصلی سرشت، صورت و قدرت دولت مدنی می‌پردازد.  

 وی که تحت تأثير شکوفايی دانش‌های طبيعی عصر خويش است، در ژرف‌انديشی‌های خود تلاش می‌کند تا با دقت آن قواعدی را ارائه دهد که بر اساس آنها انسان‌ها بتوانند در يک نظم سياسی بی‌منازعه و عادلانه زندگی کند. وی به اين منظور نخست در ذهن خود ساختار دولت را کاملا" تخريب می‌سازد تا سپس با بررسی و کاوش تک تک اجزای آن، آن را از نو بازسازد. به نظر هابس، غايت همه‌ی دولتها چيزی جز برقراری صلح و عدالت نيست. بنابراين مطابق مدل نظری او، بايد نظامی صورت تحقق پذيرد که چنين غايتی را برآورد.
برای هابس، انسان به مثابه کارمايه‌ی دولت، ذاتی مطلقا" خودخواه و تحت جبر آرزوها و بيزاری‌های خويشتن است. هابس قاطعانه با اين نظر ارسطو ـ که بعدها در سده‌های ميانه در آرای توماس‌آکوين نيز مطرح می‌شود ـ به مخالفت برمی‌خيزد که انسان طبيعتا" موجودی سياسی و اجتماعی است. در واقع هابس برای اينکه نشان دهد انسان‌ها پيش از هر چيز اهداف حفظ خويشتن و کسب قدرت را دنبال می‌کنند، «وضعيت طبيعی» را که وضعيتی پيش از ايجاد دولت است به تصور درمی‌آورد و افراد را در چنين وضعيتی قرار می‌دهد. ناگفته نماند که وضعيت طبيعی تصور شده‌ی هابس، نشانگر وضعيت واقعی جامعه‌ی زمانه‌ی اوست که جنگ‌های طولانی ساختارهای آن را منهدم ساخته بود.
هابس در راستای تبيين مفهوم عدالت، نخست به «حق طبيعی» می‌پردازد و چنين حقی را با آزادی هر فرد در کاربرد قدرت خود مطابق اراده‌ی خويش و در جهت حفظ زندگی تعريف می‌کند. آزادی برای هابس به معنی «نبود موانع بيرونی» است. وی سپس در توضيح «قانون طبيعی» تصريح می‌کند که چنين قانونی، دستور يا قاعده‌ای است که از طرف خرد انسان تعيين شده است و مطابق آن هيچ انسانی مجاز نيست کاری کند که زندگيش را نابود سازد، يا وسايلی را که در خدمت حفظ آن است از ميان ببرد و يا از کاری کوتاهی کند که به بهترين نحوی از زندگی او محافظت می‌کند.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, :: 20:0 ::  نويسنده : ali

 

اهميت تاريخی توماس هابس در آرای سياسی اوست. مهم ترين اثر سياسی وی «لوياتان» نام دارد. نه فصل نخست از بخش اول اين کتاب به بررسی انسان، دريافت های حسی، انگارش ها، زبان، خرد و اراده ی او اختصاص دارد. هابس تلاش می کند، بنيادی ترين عنصرهای شيوه ی رفتاری انسان را کشف کند. نتيجه ی گوهرين چنين بازنمودی، شناخت نسبت به اين امر است که آدميان در پی حفظ خويشتن و کسب لذت هستند. هابس از فصل دهم اين اثر، بطور منظم مناسبات ميان انسان ها را مورد بررسی قرار می دهد و در واقع از تحليل معرفت شناختی و روان شناختی به تحليل جامعه شناختی گذر می کند. قدرت به مثابه عالی ترين ابزار برای ارضای نيازهای انسان به رسميت شناخته می شود. کوشش برای کسب لذت هر چه بيشتر در انسان ها، به تلاش هر چه بيشتر در راه ازدياد و انباشت قدرت نزد آنان و مآلا" منازعه ی ميان آنان منجر می گردد. نتيجه ی چنين وضعيتی، جنگ همه بر ضد همه و بيم دائمی از مرگ خشونت بار است. راه برون رفت از چنين وضعيتی، ايجاد نظمی سياسی بر پايه ی يک قرارداد است که همه با آن موافق باشند. آدميان با تکيه بر خرد خود به اين بصيرت دست می يابند که داوطلبانه از حقوق خود چشمپوشی و تمامی آن را به قدرتی قاهر واگذار کنند تا بتواند نظم را برقرار سازد و بيم از مرگ خشونت بار را از ميان بردارد. به واسطه ی اين قرارداد و وحدت انبوه ای از آدميان، موجودی عظيم هستی می پذيرد که همان دولت است. بنابراين دولت به سان ماشينی غول آسا توسط آدميان ساخته می شود، اما به محض پيکرگيری آن، ديگر اراده ی آدميان بر آن حکمفرما نيست. هابس برای نامگذاری اين ماشين غول آسا از نماد «لوياتان» سود می جويد که جانوری افسانه ای است و نام او در کتاب مقدس نيز آمده است.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 5 دی 1391برچسب:, :: 19:40 ::  نويسنده : ali

سیاست های اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم
در ماه مه ۱۹۴۷ وپس از پایان جنگ جهانی دوم، ژاپن با تشكیل كابینه ائتلافی به رهبری حزب سوسیالیست و رهبران كاتایاما (Tetsu Katayama ۱۸۸۷-۱۹۷۸) به نخست وزیری و تقویت ستاد تثبیت اقتصادی، چهار پست معاونت برای آن تعیین گردید. یكی از آنان به كمیته ای اختصاص داشت كه از طرف نیروهای اشغالی به ریاست كمیته برنامه ریزی (Programm Committee Chairman) نامیده می شد كه در ژاپن از آن به نام كمیته هماهنگیهای جامع (Sogo Chosei Iinkai) یاد می گردد. پروفسور تسورو شیگتو به عنوان عضوی از ستاد تثبیت اقتصادی به معاونت این كمیته منصوب گردید.از سوی دیگر همزمان با فعالیت اقتصاددانان ژاپن برای برنامه ریزی اقتصادی بعد از جنگ ژاپن، نیروی اشغالی نیز به دنبال تهیه برنامه ای برای غیر میلیتاریزه كردن ساختار اقتصادی- اجتماعی و سیاسی ژاپن بود. لذا از وزارت خارجه تقاضای اعزام اقتصاددانی كه تسلط كافی به زبان انگلیسی را داشت، نمود. لذا شیگتو به درخواست قوای اشغالی (آمریكایی هایی كه او را به عنوان دشمن از خاك خود اخراج نموده بودند) از طرف دولت ژاپن مأمور همكاری با آنان در مورد بررسیهای مربوط به اقتصاد ژاپن گردید. و در واقع به عنوان رابطه مستقیم مسائل اقتصادی بین دولت ژاپن و قوای اشغالی در آمد.
اگر چه شیگتو به همراه اوكیتا سابورو و ایناباشوزو (shozo Inaba) در بالاترین تشكل تصمیم گیری سازمان تثبیت اقتصادی یعنی كمیته هماهنگیهای جامع، تنها به عنوان معاون كمیته حضور داشت ولی در عمل هدایت سازمان تثبیت اقتصادی را در پشت پرده به دست داشت، تا آنجایی كه از او به عنوان «امپراتور تسورو» (Tsuru Tenno) یاد می گردید و غالباً در سؤالات امتحانات ورودی مطبوعات پرسشی در مورد نام، سوابق و یا تخصص او نیز طرح می گردید.
 



ادامه مطلب ...
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
  • ساعت رومیزی ایینه ای
  • رقص نور لیزری موزیک

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علوم و آدرس alisepahyar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 42
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 42
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 32301
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم